Vezess profin workshopot! – Facilitátor képzés. 8 alkalmas edzésprogram
Mik a professzionális csoport kezelés és workshop vezetés gyakorlati fogásai?
Intenzív Intervall Edzésprogramjaink zárt, belső vállalati és nyílt klub formában egyaránt elérhetők. Az alábbiakban a soron következő nyílt programunk részleteit találod. Vállalati belső programra kérjük, itt kérj ajánlatot.
Neked szól a program, ha…
  • célod, hogy erőteljesebb hatást gyakorolj;
  • gazdagítanád kommunikációs és vezetői eszköztáradat;
  • szeretnél az együttgondolkodást elősegítő módszereket elsajátítani;
  • célod a hallgatóságod bevonása, elköteleződése és mozgósítása.
Vezess profin workshopot! – az egyes edzések tartalma
A Vezess profin workshopot! Intenzív Intervall Edzésprogram az online felmérésből, a bevezető interjúból, 8 darab, egyenként 180 perces intervall készségfejlesztő edzésből és akciótervezésből, az edzések után elküldött inspiráló alkalmazási ötletekből, a harmadik edzéstől alkalmanként 45 perces akció tanulásból, minden résztvevővel egy négyszemközti coaching foglalkozásból, társ támogatásból, és egy zárt közösségi oldalhoz való hozzáférésből áll. A facilitátor képzés első két modulját összevontan, egy napon tartjuk meg. A program során a résztvevőknek sok lehetőségük lesz arra, hogy egy-egy módszert, technikát facilitátori szerepben a gyakorlatban bemutatassanak és erre a csoporttól visszajelzést kapjanak.
Intenzív Intervall Edzésprogramjaink felépítéséről további részletek
itt (klikk).
1. Tisztázzuk az alapokat! – szerep, stílus, dinamika
Stacks Image 3059
Mik azok az alapvetések, amelyekkel érdemes tisztában lennem, mielőtt belevetném magam a facilitálás sűrűjébe?
A workshop vezetés lényege, hogy olyan körülményeket hoz létre, amelyek megkönnyítik, hogy a résztvevők együtt gondolkodva értelmezzenek helyzeteket, elemezzenek problémákat, jussanak közös megoldásokra, egyezzenek meg közös tervben, cselekvési programban. Ez jelentősen eltér a hagyományos vezetői szerepektől és üzemmódtól. Az edzésprogram első blokkjában a facilitátor szerepét tisztázzuk és számba vesszük, mit az, amit ebben a szerepében tesz. Itt tudatosítjuk azt is, hogy felnőttek működését hogyan befolyásolja a tanulási stílusuk és a csoportdinamika alakulása.
2. Készülj sikerre! – igények, elvárt eredmény, programterv, kommunikáció
Stacks Image 3078
Mi mindenre kell gondolnom a workshop előtt? Hogyan kerülhetem el, hogy aknamezőre tévedjek?
Ha emberek csoportjával kell eredményre jutnod, tudnod kell, hogy a legtöbben aggályokkal, félelmekkel, sérelmekkel, és egyéni érdekektől vezérelve érkeznek majd. Ahhoz, hogy emiatt a műhely munka ne váljon rémálommá, alaposnak kell lennünk az előkészítés fázisában. Ez magába foglalja az igényfeltárást, az elvárt eredmények meghatározását, az érdekeltek (stakeholder-ek) azonosítását, a velük való szerződésszerű megállapodást. Ide tartozik a megbeszélés vagy workshop megtervezése, az idő beosztása és a célravezető folyamat és módszerek megválasztása. A program ezen a ponton is erőteljesen gyakorlatorientált: a résztvevők aktívan gyakorolják az előkészítés és tervezés minden fázisát.
3. Teremts a gondolkodást segítő körülményeket! – célok, keretek, lendületvétel
Stacks Image 3173
Hogyan tudom lendületbe hozni a csoportot már a workshop elejétől? Mi kell ahhoz, hogy egy irányba haladjunk? Hogyan tudom a nehéz eseteket kezelni?
Legtöbbször, ha sikerül jól elkapni a ritmust és a stílust az elején, akkor a lendület messzire elvihet minket. Ehhez tiszta és egyeztetett célokra, a csoport tagok együttműködésére és egy könnyen követhető folyamatra van szükség. Egy könnyed, ugyanakkor releváns jégtörő gyakorlat és a kapcsolódást létrehozó bemutatkozás (ha nem ismerik jól egymást a résztvevők) hasznos lehet. A workshopvezetés sajátos nyelvezetet és kommunikációs eszköztárat kíván meg. A harmadik edzésen ezt is gyakoroljuk.
4. Érj el átütő eredményeket! – változások, stratégia, projektek
Stacks Image 3188
Mik a legcélravezetőbb workshop folyamatok, modellek, eszközök, amelyeket tervezés alkalmával használhatok?
Az egyik legjellemzőbb workshop típus az, ahol közös jövőképet, célokat és az azokhoz elvezető utat – stratégiát – dolgoznak ki az együtt gondolkodó résztvevők. Olyan, a saját 20 éves gyakorlatunkban eredményesnek bizonyult megközelítéseket, struktúrákat gyakorlunk ezen a ponton, amelyek konkrét, kidolgozott lépéseket, vagy akár kérdéssorokat is tartalmaznak (Advantage, Trialóg). A kidolgozott folyamatok, keretek mellett olyan modelleket is használunk, mint pl. a SWOT elemzés.
5. Áss a mélyére! – kihívások, problémák, okok
Stacks Image 3203
Hogyan érhetem el, hogy egy probléma kapcsán a csoport hatékonyan és élvezetesen jusson közös értelmezésre?
A legjobbnak kinéző megoldás is lehet mellényúlás, ha a problémát nem megfelelően definiáltuk. Ezért kritikus, hogy a problémát pontosan értelmezzük, és meghatározzuk a kialakult helyzet okait. Erre az egyik alkalmas eszköz az Ishikawa diagram. Ha arról akarunk egy közös értelmezést kialakítani, hogy egy adott szervezeti funkcióval kapcsolatban mi a helyzet, akkor az Appreciative Inquiry és az Affinitás diagram lehet célravezető módszer. Az ötödik edzésen ezeket a módszereket gyakoroljuk.
6. Segítsd ki őket a “dobozon belüli” gondolkodásból! – friss megoldások, új ötletek, innováció
Stacks Image 3218
Melyek az innovációt és a friss megoldásokat felszínre segítő legjobb workshopvezetési módszerek?
Eredeti ötletek elősegítéséhez különleges körülményekre, és az ezt létrehozó módszerekre van szükség. Ilyenek az ötletroham (brain-storming), a De Bono-féle hat gondolkodó kalap, illetve a játékosabb megoldások, mint a kártyákat használó Thinkertoys, vagy a tábla alapú társasjátékszerű Idea navigator. A közös bennük az, hogy abban segít a csoportnak, hogy ugyanarra a kihívásra különböző és szokatlan nézőpontból keressenek megoldásokat.
7. Állítsd össze a szerszámosládádat! – virtuális tér, moderációs eszközök, technikai fogások
Stacks Image 3248
Mik az eredményes, és a résztvevőket aktivizáló vitruális meeting vagy pláne workshop fogásai? Hogyan tudom a megértést segítő szemléltető eszközöket valóban látványosan használni?
A virtuális tér sajátos bevonási technikát és stílust követel meg a facilitátortól, különben a vonal túlsó végén ülők könnyen elkalandozhatnak, elveszíthetik az érdeklődésüket. A hagyományos meetingeken és workshopokon a különböző szemléltető kártyák és a gondolkodást segítő eszközök nemcsak a résztvevői élményt fokozzák, hanem a bevonást és a figyelem fenntartását is erősítik. A különböző munkalapok, táblák, kártyák és íróeszközök a gondolkodás strukturálásához is hozzájárulnak.
8. Kerekítsd le! – akciók, lezárás, utógondozás
Stacks Image 6384
Milyen módszereket használhatok egyéni vállalások meghatározására és a közös munka erőteljes lezárására? Hogyan biztosíthatom a workshopon elért eredmények utóéletét?
Mielőtt lezárnánk a közös munkát, ideje hazavinni az eredményeket. Pontosítjuk az egyéni vállalásokat, a konkrét teendőket felelősöket, határidőket. Az együttműködést is segíti az “igények és felajánlások” és a “támogatás és kihívás”módszer. Itt használhatjuk a “abbahagy – elkezd – folytat” technikát is. Erőteljes lezáráshoz és a műhely értékeléséhez “a beszélő bot” egy jól működő technika. A workshop után a facilitátorra vár az eredmények feldolgozása és kommunikációja.